ראשון, 09 נובמבר 2014 09:18

ויטמין A מגן על העור, ולוחם בזיהומים

במצרים העתיקה, נהגו לאכול כבד מבושל נגד עיוורון לילה, אך נדרשו לנו מאות שנים כדי להבין מדוע. בשנת 1915, כאשר נמצאה התשובה – ויטמין A – החל עידן התזונה המודרנית. מאז ועד היום, גילינו דרכים נוספות שבהן ויטמין זה משפר את בריאותינו.


למרות שעיוורון הלילה הוא מחלה הנגרמת מחסר בוויטמין A, ישנן עוד מחלות רבות הקשורות קשר הדוק לכמות הוויטמין הזה בגופנו. מאחר שזה אחד מנוגדי החמצון העיקריים, הוא משמש בן ברית יקר ערך במאבקנו במחלות הלב ובמחלות הניווניות האחרות. אנו זקוקים לוויטמין A כדי להבטיח את בריאותה של מערכת הרבייה, מאזן ההורמונים הנשיים, צמיחתו התקינה של הגוף, איזון של רמת הסוכר בדם וההגנה מפני זיהומים. כל אלה מהווים רק חלק מהתפקידים שוויטמין זה ממלא.

תפקידים:

ויטמין A חיוני לראייה תקינה. ברשתית העין קיימים ארבעה סוגי פוטו-פיגמנטים המאחסנים בתוכם ויטמין A. אחד מן הפוטו-פיגמנטים הללו מכונה רודופסין. הרודופסין נמצא בתאי הקנה (ROD) שברשתית והוא אחראי לראייה בלילה. ויטמין A הוא מרכיב בסינתזה של הרודופסין ולכן מחסור בו עשוי לגרום לעיוורון לילה. שלושת הפוטו-פיגמנטים האחרים מכונים יודופסינים, נמצאים בתאי החרוט (CONE) שברשתית, ואחראים לראייה ביום. מחסור חריף או ממושך בויטמין A עשוי לגרום לשינויים בתאים שבקרנית העין ועקב כך, לעיוורון. ויטמין A ממלא תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד המערכת החיסונית, על שלמות העור ותאי האפיתל (תאים המצפים את איברי הגוף), הוא חיוני להתפתחות תקינה של איברים מסוימים בעובר ולגדילה תקינה. לאחרונה נמצא במחקרים ראשוניים, כי ויטמין A חיוני אף ללמידה ולזיכרון ויתכן כי בלעדיו, האזור במוח האחראי ליצירת הזיכרון, אינו מתפקד כראוי.

 

ויטמין A חיוני ליצירת כדוריות הדם האדומות ממח העצם ולהכנסת הברזל למולקולת ההמוגלובין, הנושאת את החמצן אל תאי הגוף. במצב של אנמיה, צריכת ברזל בנוכחות ויטמין A, משפרת את מצב האנמיה יותר מאשר כשהברזל נצרך לבדו.

 

מקורות:

מוצרי חלב, בשר, דגי ים, ירקות ירוקי-עלה, גזר וירקות שורש צהובים וכתומים.

 

נזקים מעודף של ויטמין A:

 

צריכת יתר עלולה לגרום להרעלה שסימניה: רמות סידן גבוהות בדם, ובריחת סידן מהעצמות; הקאה וכאבי ראש; כאבי עצמות ופרקים; נזק בכבד. במעשנים הנוטלים ויטמין A כתוספת נצפתה עלייה בתחלואה בסרטן ריאות. סימן גופני מוכר של עודף ויטמין A הוא כשצבע כפות הידיים נעשה צהוב.

 

מינון מומלץ:

15-30 מ"ג ליממה = 25,000 – 50,000 יחידות בינלאומיות.