עצות וטיפים

פורים מתקרב ומשלוחי המנות צפויים להכניס לגוף אינספור קלוריות ריקות. אם גם אתם שותפים לטרנד הבריא או סתם כך רוצים לגוון, אתם מוזמנים להכין משלוחי מנות בריאים יותר, עם תחליפים טעימים לא פחות מהממתקים והחטיפים.

 

 

למשקיענים בלבד: ניתן להכין משלוח מנות תוצרת בית בו אתם מכינים את המוצרים במשלוח, לחמניות מחיטה מלאה, מאפינס מקמח מלא, עוגיות בריאות, סלטים קטנים ועוד. בריא, מושקע וטעים.

ארוחת בוקר: מי לא ישמח לארוחת בוקר מזינה ובריאה בפתח דלתו בפורים. ניתן לשלב במשלוח לחם מחיטה מלאה או לחמניות קטנות, בקבוק מיץ טבעי, מעדן או יוגורט. מי שמעוניין לעבוד קצת פחות קשה יכול לשלב במשלוח רכיבים בריאים ללא מאמץ מיוחד.

 

במקום שוקולד: שוקולד ללא סוכר או דבש יחליף את השוקולד הרגיל העשיר בשומנים וסוכרים. מסטיקים ללא סוכר יחליפו את המסטיקים המזיקים לשיניים.

במקום ופלים: ריבועי חלווה משומשום מלא, החלווה עשירה בברזל ובסידן .

במקום פסק זמן, מקופלת וכיף כף ניתן לשים חטיפי בריאות המכילים כמות שומן נמוכה ומועשרים בויטמינים ובמינרלים. בייגלה מחיטה מלאה יכול להחליף את הבייגלה הרגיל והטעם – נהדר.

פירות יבשים, אגוזים ושקדים : גם הם ישתלבו נהדר במשלוח המנות, ממתק בריא שילדים אוהבים.

 

במצרים העתיקה, נהגו לאכול כבד מבושל נגד עיוורון לילה, אך נדרשו לנו מאות שנים כדי להבין מדוע. בשנת 1915, כאשר נמצאה התשובה – ויטמין A – החל עידן התזונה המודרנית. מאז ועד היום, גילינו דרכים נוספות שבהן ויטמין זה משפר את בריאותינו.


למרות שעיוורון הלילה הוא מחלה הנגרמת מחסר בוויטמין A, ישנן עוד מחלות רבות הקשורות קשר הדוק לכמות הוויטמין הזה בגופנו. מאחר שזה אחד מנוגדי החמצון העיקריים, הוא משמש בן ברית יקר ערך במאבקנו במחלות הלב ובמחלות הניווניות האחרות. אנו זקוקים לוויטמין A כדי להבטיח את בריאותה של מערכת הרבייה, מאזן ההורמונים הנשיים, צמיחתו התקינה של הגוף, איזון של רמת הסוכר בדם וההגנה מפני זיהומים. כל אלה מהווים רק חלק מהתפקידים שוויטמין זה ממלא.

תפקידים:

ויטמין A חיוני לראייה תקינה. ברשתית העין קיימים ארבעה סוגי פוטו-פיגמנטים המאחסנים בתוכם ויטמין A. אחד מן הפוטו-פיגמנטים הללו מכונה רודופסין. הרודופסין נמצא בתאי הקנה (ROD) שברשתית והוא אחראי לראייה בלילה. ויטמין A הוא מרכיב בסינתזה של הרודופסין ולכן מחסור בו עשוי לגרום לעיוורון לילה. שלושת הפוטו-פיגמנטים האחרים מכונים יודופסינים, נמצאים בתאי החרוט (CONE) שברשתית, ואחראים לראייה ביום. מחסור חריף או ממושך בויטמין A עשוי לגרום לשינויים בתאים שבקרנית העין ועקב כך, לעיוורון. ויטמין A ממלא תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד המערכת החיסונית, על שלמות העור ותאי האפיתל (תאים המצפים את איברי הגוף), הוא חיוני להתפתחות תקינה של איברים מסוימים בעובר ולגדילה תקינה. לאחרונה נמצא במחקרים ראשוניים, כי ויטמין A חיוני אף ללמידה ולזיכרון ויתכן כי בלעדיו, האזור במוח האחראי ליצירת הזיכרון, אינו מתפקד כראוי.

 

ויטמין A חיוני ליצירת כדוריות הדם האדומות ממח העצם ולהכנסת הברזל למולקולת ההמוגלובין, הנושאת את החמצן אל תאי הגוף. במצב של אנמיה, צריכת ברזל בנוכחות ויטמין A, משפרת את מצב האנמיה יותר מאשר כשהברזל נצרך לבדו.

 

מקורות:

מוצרי חלב, בשר, דגי ים, ירקות ירוקי-עלה, גזר וירקות שורש צהובים וכתומים.

 

נזקים מעודף של ויטמין A:

 

צריכת יתר עלולה לגרום להרעלה שסימניה: רמות סידן גבוהות בדם, ובריחת סידן מהעצמות; הקאה וכאבי ראש; כאבי עצמות ופרקים; נזק בכבד. במעשנים הנוטלים ויטמין A כתוספת נצפתה עלייה בתחלואה בסרטן ריאות. סימן גופני מוכר של עודף ויטמין A הוא כשצבע כפות הידיים נעשה צהוב.

 

מינון מומלץ:

15-30 מ"ג ליממה = 25,000 – 50,000 יחידות בינלאומיות.

הטיפ של מיכל שפרוט שזכתה בתחרות:
מיכל שפרוט שזכתה בתערובת לחמין שיתפה אותנו בטיפ להכנת חמין: כיוון שכל עדה מכינה קצת אחרת. אני ממליצה לתבל במעט קינמון שמשדרג את החמיןן. במקום בשר, ניתן לשים סטייק עוף, יוצא רך וטעים. בתחתית הסיר ניתן להניח גמבות קטנות שלמות וזה יוצא פשוט מעדן. זוכה נוסף בתחרות אבי דרייזין.

מנה אחרונה מנצחת - עוגת גבינה קרה טומנת בחובה הצלחה גדולה. איך מונעים נפילות? חומר הגלם האידיאלי לייצוב העוגה הוא אבקת ג'לטין. שימו לב - יש להוסיפה רק אחרי שכל החומרים מעורבבים יחד.

ממיסים את אבקת הג'לטין במים ביחס של 1:5 ג'לטין לטובת המים (על כל גרם ג'לטין חמישה גרמים של מים), מערבבים היטב ומניחים בצד ל-20 דקות. מחממים את הג'לטין עם המים בעדינות במיקרוגל – לא להרתיח!

מערבבים היטב מעט מתערובת העוגה הקרה עם הג'לטין (כדי להוריד מעט את הטמפרטורה של הג'לטין). מקפלים את תערובת הג'לטין עם יתר התערובת בקיפול מהיר ויוצקים מיד לתבנית. מקררים את התערובת במקרר.

ישנם סוגים שונים של קמח מלא, הנבדלים זה מזה בזני החיטה ובאופן הטחינה. אפייה עם קמח מלא מצריכה מיומנות, יחס שונה בין הנוזלים, זמן אפיה מתאים ועוד. להלן מספר טיפים לאפייה בריאה וגם קלה.

• בעבודה עם קמחים מלאים מומלץ ללוש הרבה את הבצק, לישה ארוכה משחררת את הגלוטן שבקמח וגורמת לבצק להיות יותר גמיש יותר ונוח יותר לשימוש.
• באפייה עם קמחים מלאים (וקמח לבן), מומלץ תמיד להשתמש קודם ב 3/4 מכמות המים ולהוסיף את יתרת המים לפי הצורך, זאת מכיוון וכל קמח מתנהג אחרת בהתאם לעונה, לחיטה, למים לטמפ' ועוד.
• איך נדע שהלחם אפוי? לחם מאבד ממשקלו כ 10% בזמן האפייה, זאת מכיוון וחלק מהנוזלים בבצק מתאדים, לכן לחם אפוי יהיה קל יותר, בנוסף, ניתן להפוך את הלחם ולדפוק על התחתית, לחם מוכן משמיע צליל חלול.
• לאחר הוצאת הלחם מהתנור יש להניח על רשת או להפוך את הלחם על גבו כלפי מעלה, זאת כדי לתת לאדים להשתחרר ולא להרטיב את הלחם מלמטה.
• באפיית לחם מקמח "כבד" (100%, שיפון וכד') עדיף תמיד לערבב קמח קל יותר בין 25% ל 50% מכמות הקמח הקיימת. לדוג' 750 גר' קמח שיפון ו 250 גר' קמח לבן/70%
• בהכנת בצק יש לערבב תחילה את החומרים היבשים למעט המלח, לאחר מכן את החומרים הרטובים למעט השמן, רק לאחר שמתגבש בצק יש להוסיף את השמן והמלח.

אפיה קלה ובתאבון!

אוהבים לשתות תה? מצויין. מתברר כי התה יכול לשמש גם למטרות נוספות: חיזוק מערכת החיסון, הרגעה ועוד.


אם עד לא מזמן תה ירוק ושחור נחשבו לסוגי התה העיקריים הנמצאים בשימוש הרחב, הרי שבשנים האחרונות החלה מודעות גוברת לשתיית חליטות תה שונות, המופקות מצמחים שונים, ולהן לא רק טעם שונה אלא גם סגולות ייחודיות.

בשנים האחרונות עם פריצתה של הרפואה האלטרנטיבית למודעות הכלל, החליטות הטבעיות הפכו ליותר מוכרות, ואף ניתן לומר ששתיית תה הפכה לטרנד סוחף אשר השתלט על בתי הקפה והבתים הפרטיים כאחד.

אז איזו חליטה כדאי לשתות?

תלוי לאיזה צורך. להרבה עלי תה יש יתרונות בריאותיים מעבר לטעם הטוב.

 

איך מנצלים את כוס התה גם לטפל בתסמינים השונים?

לחיזוק מערכת החיסון – תערובת של שוש קריח ,מרווה רפואית , היבסקוס ותה ירוק.
סובלים מצינון? חליטה של זוטה לבנה ,מרווה וטיליה תקל עליכם.
להצטברות ליחה וגודש – בת קורנית זרעי פשתן וסרפד.
השיעול מטריד? חלטו עלי אורגנו ,זרעי קצח ולימונית
להרגעת בטן עצבנית – לימונית ,מליסה ולואיזה.
לחיזוק מערכת העיכול - שורש ג'ינגר (טרי או מיובש) ומקלות קינמון .
להורדת חום והרגעה – טיליה ועלי לואיזה.
לטיפול בכאבי ראש ומכאובים אחרים – עלי זעתר וקמומיל
נגד כאבי בטן ,בחילות והקאות - בזיליקום, ג'ינג'ר ומקל קינמון או ציפורן .

 

אז איך חולטים את העלים בצורה יעילה?

משרים כפית של עלים מכל צמח מהתערובת לכוס מים רותחים למשך כ-10 דקות.
ניתן להמתיק לפי טעם אישי בעלי סטיביה או טיפות סטיביה.
בנוסף כפית דבש גם מומלצת אך לא במקרה של חום.

הטיפים באדיבות על המשקל - חנות מוצרי טבע תבלינים ופיצוחים - מרכז קניות שער בנימין,גבעת שמואל קניון הגבעה וקרני שומרון.